3 tips til at blive mere effektiv på arbejdspladsen

Om man er selvstændig eller lønmodtager, kan det nogle gange være en udfordring at være effektiv nok. Det er ganske normalt. Men føler du, at du over en længere periode har haft svært ved at være effektiv, får du her nogle tips til, hvordan du genfinder den.

Effektivitet er nøgleordet for mange i hverdagen. Men med distraheringer og andre tanker i hovedet, kan det være svært at få lavet det, du skal. Det roder vi dog bod på herunder.

Arbejd koncentreret i korte intervaller

Mange undersøgelser viser, at det er svært at koncentrere sig længere i meget mere end 20-25 minutter ad gangen. Om du derfor er kontormedarbejder eller maler Lyngby, kan det anbefales, at du fremadrettet arbejder effektivt og koncentreret i 20 minutter ad gangen for herefter at holde en pause på 5 minutter. I de 5 minutter skal du lave noget aktivt såsom at hente kaffe, strække benene eller bare lave nogle øvelser. Det giver et godt blodomløb og hjælper også til, at du igen er klar til at koncentrere dig fuldt ud.

Gem telefonen væk

Telefonen er en værre tidsrøver. Både fordi den gerne vil have, at du tjekker samtlige notifikationer, der kommer ind samt de e-mails, der samtidig plinger ind i indbakken. Det er forstyrrende for dit arbejde. Så se om ikke du kan gemme telefonen væk i perioder, når du arbejder, så du ikke bliver forstyrret midt i en vigtig arbejdsopgave. Alternativt kan du også slå nettet fra, så det kun er kundeopkald og lignende, der kommer til at forstyrre.

Få spist sundt og drukket en masse vand

En meget vigtig kilde til at kunne forblive effektiv hele dagen, er sund mad og drikke. Start dagen med et godt morgenmåltid, der mætter og giver god energi. Tag en drikkedunk med og fyld den op 2 gange om dagen, så du er helt sikker på at få væske nok.

Sørg ligeledes for at have en madpakke med en nærende frokost og mellemmåltider med, så du ikke undervejs går sukkerkold eller død for energi. Enten fordi du ikke har spist nok, eller fordi du ikke har spist den rette kost. For uanset hvordan man vender eller drejer det, er det alfa og omega for, hvordan du præsterer på arbejdet – og dermed også, hvordan du har det.

 

Kategorier: