Sådan blev Unox verdens største producent af industriovne

Kombiovn-producenten Unox, har i mange år oplevet global vækst til at blive Verdens førende producent af industriovne. Covid-19 tog dog toppen af fornøjelsen, men allerede i 2021 var de tilbage på tal fra før 2020. Det er imponerende i en tid, hvor mange lande har haft store nedlukninger. Den danske forhandler Cosina er en af dem der har arbejdet tæt sammen med Unox gennem nedlukningen.

Lokal forankring har været alfa omega under Corona

Det er velkendt, at råvarepriserne og leveringstiderne på selvsamme har været stejl opadgående under Corona. Det har bl.a. skyldtes store havnenedlukninger i Kina, som har resulteret i hundredvis af skibe der har ventet på at komme i havn og hente varer til Europa og resten af Verden.

Dette har ingen kunnet forudse, og derfor har de fleste europæiske producenter haft massive problemer med at producere færdige varer. Den dag i dag er der 3-4 måneders forsinkelse hos mange leverandører i ovnbranchen og storkøkkenbranchen generelt.

Enkelte er dog kommet noget nemmere igennem denne krise. Alle i branchen har mærket den manglende efterspørgslen, også Unox, men de har ikke været hårdt ramt af de manglende komponenter fra Kina.

Det skyldes, at de er helt vanvittigt lokalt forankret i deres produktion. De får hele 97% af deres ovnkomponenter in-house, og de resterende kommer fra underleverandører under 30 km fra produktionen, der ligger lidt uden for Padova i det nordlige Italien

Ovnens Toyota

Netop dette er grunden til, at Unox kaldes for ”ovnens Toyota”. De kører en utrolig lean og innovativ forretning med en høj grad af vertikal integration. De kan altså selv lave komponenter i plastic og stål og ikke mindst meget af elektroniken. Netop derfor har de også ansat mere end 40 ingeniører. De er grundstenen i det der gør Unox til en virksomhed i nærmest evig vækst.

Derudover er det noget særligt, at ovnene i alle lande er ens. Der gøres altså ikke forskel på Nordamerika og Europa. Og dette er med til at gøre produktionen mere lean end de producenter der laver forskellige ovne til de forskellige markeder. Som de fleste ved, jo større volumen man kan producere af den samme vare, jo billigere bliver det at producere.

Den vertikale integration går også den anden vej, altså ud i salgsledet. F.eks. har de ansat en masse kokke, som kører ud til interesserede kunder for at lave en demonstration af produktet. Hver kok har altså en varevogn, som er udstyret med en kombiovn, som kan køres ud på en lille vogn og trilles ind i køkkenet, hvor demonstrationen foregår. Så har kunden mulighed for at se om det er den rigtige ovn. Dette er en helt unik service, som supporterer det eksisterende forhandlerled i de forskellige lande.

Kategorier: