Her er vinderne af DEMA17 – juryens begrundelser


Foto: René Bang, renebang.dk

Niveauet på de indsendte cases til Danish Events & Meetings Awards, DEMA17, overraskede fagjuryen positivt, hvorfor feltet med nominerede var stort. Alle cases blev bedømt ud fra følgende tre parametre: strategi, idé og effekt. Her er vinderne og juryens begrundelser:

Venue concept
DBU & Viborg Kommune – Kvindelandsholdets rejse

Juryens Begrundelse
DBU og Viborg Kommune har udvist mod ved at benytte
både en by og et decideret venue som ramme samt arbejde med lokal og regional brugerinvolvering. Den utraditionelle ’omlægning’ af et traditionelt stadion, hvor navnene på de respektive afsnit matchede temaet, og kombinationen af det fysiske og det digitale – pausequiz og Mobilbattle – støttede flot op om såvel målsætning som strategi. Resultaterne taler for sig selv målt på spillere, antal tilskuere og på anbefalingsgraden.

 

Social event
Monkfish – Cirkus

Juryens Begrundelse
Monkfish vinder for en traditionel event i nye klæder. At tiltrække og fastholde medarbejdere er strategien bag mange virksomheders sociale events. Derfor fandt juryen denne julefrokost – forklædt som et cirkus – særlig interessant. Ideen om at bygge eventen op som et cirkus, at involvere og træne medarbejderne før arrangementet samt, at de på selve dagen udfyldte cirkusrammen, taler forsig selv.

 

Meeting Conference
Shout CPH – Atea Aday

Juryens Begrundelse
Shout CPH vinder for Atea Aday, hvor konkrete målsætninger ikke blot blev indfriet, men overgået. Et strategisk fokus med specifikke indsatsområder og klare forretningsmæssige mål dannede baggrund for arrangementet. Der var deltagerinvolvering både før-under og efter, og et legende, konkurrencepræget miljø på dagen, gjorde det til et særdeles vellykket arrangement, hvis resultater kunne måles.

 

Incentive/ Teambuilding
Humanic Group – Nybolig Dagen 2016

Juryens Begrundelse
Det forretningsmæssige formål for denne teambuilding – arrangeret af Humanic Group – var klar. Via leg og konkurrence i naturen øgede de ikke alene medarbejdernes kendskab til hinanden, til branchen og til virksomheden – ved brug af tablet og GPS fik de også aktiveret virksomhedens fokus på digitalisering. Når medarbejdere arbejder sammen om samme mål, så opstår der synergi, også selvom man ikke arbejder på samme adresse.

 

Non-profit/Public Outreach
Hansen Agenda – Women deliver

Juryens Begrundelse
Formålet med Women Deliver’s outreach var at sikre opmærksomhed, engagement og opbakning om konferencens emner og budskaber blandt lokalbefolkningen. Hansen Agendas aktivitet vinder på sin stærke strategi om IKKE af have en fast afsender på de forskellige tiltag, men – med afsæt i 18 kernepartneres spydspidsarrangementer – etablere kontakt med og skabe rum for, at en masse små og store organisationer og netværk kunne involveres på egne præmisser. Resultatet var 300+ events over hele landet og 1.000+ publicerede artikler.

 

Business-2-Business

Kiwibirds & Beginr – Deloittes Olympiske Sommer

Juryens Begrundelse
Kiwibirds & Beginr-casen vinder for en stærk strategi, en logistisk kompliceret løsning og meget tilfredsstillende resultater, hvor Deloitte – som olympisk partner for Team Danmark – ønskede at aktivere sponsoratet. Medarbejder og kunder på de ni primære kontorer, fik et brasilianskinspireret Rio-brag fra den Olympiske Karavane med underholdning og sportskonkurrencer med kendte danske OL-medaljevindere. Ikke mindst brugen af kendisser trak ekstra mange kunder til de lokale events. I den grad et eksempel på sponsorship activation, der virker.

 

Business-2-Consumer
Essencius – The Pandora Tour

Juryens Begrundelse
Essencius arrangerede verdens første kassecykelløb for Pandora, der ønskede at skabe positive, emotionelle relationer til deres kunder. Sociale medier blev brugt til at kreere content fra eventdagen, hvor deltagerne skulle køre en kvinde – der betød noget helt særligt for dem – og ad den vej skabe associationer til det at give et smykke til ’en helt speciel kvinde’. De 250 kassecykler blev overdådigt pyntede og var et fantastisk skue. Efterfølgende blev kassecyklerne doneret til børneinstitutioner. Begge dele blev delt flittigt på sociale medier, sidstnævnte også i lokale medier.

 

Communication & Creative
Promoters & Google – Succes Online

Juryens Begrundelse

Google og Promoters har formået at skabe et koncept, der udfoldede Googles værdiperspektiv, som det plantefrø Google ser sig selv i deres kunders vækst. Den kreative konceptparaply tiltrak stor opmærksomhed og engagerede 3.000 små og mellemstore virksomheder, hvilket var en vigtig faktor i juryens afgørelse.

 

Sustainability
NorthSide Festival – NorthSide Festival

Juryens Begrundelse
NorthSide Festival vinder for sin inspirerende kamp for at skabe en af verdens mest bæredygtige festivaler. Metoderne og løsninger, som de har udviklet over de seneste 4 år, er efterfølgende blevet implementeret på 30 andre festivaler, hvilket vidner om stærke resultater, der gør en markant forskel. Denne forskel var vigtig i bedømmelsen.

 

Meeting Activation
PLUS Agency – Den toneangivende trio

Juryens Begrundelse
PLUS Agencys kreative tilgang til mødedesign vandt juryens hjerter. Den strategiske udfordring som Socialpædagogernes Landsforbund stod over for er gennem et inspirerende procesdesign, blevet konverteret til en mødeaktivitet, der på alle måder engagerede målgruppen med en dag, der havde dokumenteret effekt og flyttede deltagerne.

 

Creative Setup & Décor
Eventually – Novo Nordisk GD All Staff 2016

Juryens Begrundelse
Eventuallys løsning for Novo Nordisk viser, at middage på konferencesteder sagtens kan gøres magiske og engagerende gennem kreativ décor. Juryen var særligt begejstrede for måden som produktet og produktets historie var implementeret i det kreative oplevelsesunivers, der formåede at inddrage gæsterne i en oplevelse, der sent glemmes.

 

Technology & Digital

Gaest.com for Gaets.com

Juryens Begrundelse
Gaest.com sprænger barometeret i denne kategori og har i den grad imponeret juryen. Teamet bag har ikke alene udviklet og eksekveret en enkelt aktivitet, men etableret en virksomhed, der med inspiration fra deleøkonomi og Airbnb tilbyder Danmarks største onlineplatform, for booking af mødelokaler. Idéen er simpel og løser et problem for både lejer og udlejer af mødelokaler.

 

Comwell Meeting Planner Award 2017
Charlotte Balling

Juryens Begrundelse
Projektleder Charlotte Balling går forrest, når det handler bæredygtighed, der kan måles. Ikke mindst ved arrangementet Danish Maritime Forum/DMF16 satte hun klare retningslinjer for afviklingen og for teamet. Der blev også stillet krav til leverandører og samarbejdspartnere, og man stilede efter en Co-neutral event. The MeetGreen Calculator blev brugt som styreværktøj og her scorede DMF16 imponerende 76% af 100%. Charlotte har bevist, at gennem et stærkt fokus, engagement og de rigtige partnere kan selv de største udfordringer lykkes – til inspiration for resten af branchen.

 

MPI Denmark’s Outstanding Achivement Award 2017
Northside – Northside

Juryens Begrundelse
For sin holdning til bæredygtighed og sit store udviklingsarbejde, der har inspireret 30 andre festivaler til også at arbejde med bæredygtighed.

 

Danish Events & Meetings Awards, DEMA, er arrangeret af MPI Denmark for at øge kendskabet til – og professionalisere – møde- og eventbranchen ved at fokusere på de mange fantastiske løsninger som både freelancere, virksomheder, bureauer og venues udvikler i det daglige – og de resultater som derved skabes. 360 branchefolk deltog i DEMA17, der blev afholdt i Terminalerne i Nordhavn. CPH Lounge havde indrettet rummet, Madkastellet stod for forplejningen og Copenhagen Music for underholdningen. Aftenens vært var Bo Krüger fra Moving Minds.