Community building

Fremtidens ‘staffing’ bygger på

Community building

Af: Nynne Ravnkjær, Gigstr
Til konferencer, møder og events er personalet en stor del af hele oplevelsen. Mødeindustrien står i fremtiden overfor udfordringer med at tiltrække og fastholde kvalificeret personale. ‘Community building’ er et buzzword for sammenhold, der er lystbetonet og som giver individerne en fællesskabsfølelse. Hvordan kan communities bidrage til at fastholde personalet?

Community building som fastholdelse

Community guruen Tim McDonald siger: “Der er stor forskel på et publikum og på et community, og det ligger i brugernes følelse af et fælles formål og en reel tilknytning. Overfor et publikum tænker man i transaktioner og overfor et community tænker man i fællesskaber.“ (markedsforing.dk)

I takt med vi går mod et mere disruptet arbejdsmarked, hvor ’gig economy’ også kendt som freelanceøkonomien stiller større krav til fleksibilitet og omstilling hos virksomhederne, bliver det sværere at fastholde talenterne til kun én arbejdsplads. 40% af alle nyansatte stopper efter det første år, skriver en undersøgelse fra RegLab om kvalificeret arbejdskraft. Kan community building være løsningen?

Sådan opbygger du et community

McDonald nævner, at det første man skal overveje ved et community er et fælles formål. Uden det har man ikke et community. Dernæst skal man overveje, hvordan man gør det attraktivt for medlemmerne at være en del af brandet og hvordan man skaber en følelsesmæssig relation.

Gigstr har fanget ‘giggin’ tendensen og samlet et community med +12.000 unge fra hele Norden og UK i en app, som står klar til at arbejde for flere virksomheder. De unge deler visionen om frihed til at arbejde hvor, hvornår og hvordan de vil.

Millennials er svære at tilfredsstille

Størstedelen af Gigstr’s medarbejdere tilhører generationen Millennials (født ml. 1980 og 2000), som er kendt for deres hurtige omstillingsevne, store anerkendelsesbehov og manglende loyalitet til arbejdspladsen. Gig økonomien kan være ensom, fordi man ikke hører til noget fast sted.

Netop dette dilemma har Gigstr ihærdigt prøvet at rette op på, hvor Kikki Godskesen, som er Country Manager i Danmark forklarer: “Hos Gigstr gør vi en stor indsats for at skabe en ‘community følelse’, en tilknytning til brandet og et sammenhold mellem vores kandidater gennem events, ambassadør-programmer og online aktiviteter i app’en. For selvom opgaverne foregår hos forskellige virksomheder, så er deres tilknytning til Gigstr med til at give arbejdsglæde og tryghed”.

Mødeindustriens udfordringer i fremtiden

Flere virksomheder i mødeindustrien har ikke ressourcerne til at opbygge et community eller ansætte fast personale, de er vant til perioder med skiftende personalebehov i høj- og lavsæsoner. De kommende år åbner der en del nye hoteller i Danmark. Men hvordan sikrer branchen flere nye hænder, som leverer kvalitet og er omstillingsparate? Det bliver en af udfordringer for mødeindustrien i fremtiden.

Gigstr ser community building som et vigtigt redskab i fastholdelsen af personale og til at hjælpe virksomheder i møde- & eventbranchen med at skaffe de rigtige kandidater. Der ligger hårdt arbejde i opbygningen af communities, men lykkes det, er det en langsigtet investering for virksomheden.